واشنگتن  پست : آخرین فراخوان برای دموکراسی گرجستان

حزب حاکم گرجستان ( رویای گرجستان ) ، یک گروه اقتدارگرا و طرفدار روسیه، تهدید کرده است که در صورت کسب اکثریت در انتخابات پارلمانی 26 اکتبر، فعالیت همه احزاب مخالف را ممنوع می کند. این ممکن است آخرین فراخوان برای دموکراسی گرجستان باشد - این مطلب در مقاله واشنگتن پست تحت عنوان "آخرین فراخوان برای دموکراسی گرجستان " مورد بررسی قرار گرفته است .

حزب حاکم گرجستان ( رویای گرجستان ) ، یک گروه اقتدارگرا و طرفدار روسیه، تهدید کرده است که در صورت کسب اکثریت در انتخابات پارلمانی 26 اکتبر، فعالیت همه احزاب مخالف را ممنوع می کند. این ممکن است آخرین فراخوان برای دموکراسی گرجستان باشد  - این مطلب در مقاله واشنگتن پست  تحت عنوان "آخرین فراخوان برای دموکراسی گرجستان " مورد بررسی قرار گرفته است .

دموکراسی نمی تواند بدون رقابت آزاد بین گروه های سیاسی وجود داشته باشد. به همین دلیل است که آخرین گزارش ها از گرجستان( کشوری در منطقه قفقاز جنوبی ) بسیار نگران کننده است. حزب حاکم رویای گرجستان، یک گروه اقتدارگرا و طرفدار روسیه، تهدید می کند که چنانچه در انتخابات پارلمانی 26 اکتبر(5آبان ماه 1403) اکثریت را به دست آورد ، فعالیت همه احزاب اپوزیسیون را غیرقانونی خواهد کرد . لذا این انتخابات ممکن است آخرین فراخوان برای دموکراسی گرجستان باشد .

نویسنده تأکید می‌کند که آنچه گرجستان را در میان جمهوری‌های شوروی سابق خاص می‌کند این است که علی‌رغم پیوندهای "رویای گرجستان" با روسیه، بخش بزرگی از جمعیت همچنان متعهد به آینده‌ای دموکراتیک با پیوند با اروپا هستند.

رئیس جمهور گرجستان ، سالومه زورابیشویلی، که از یک حزب کوچک لیبرال و منتقد رویای گرجستان است، ماه گذشته در یک سخنرانی مستقیماً گفت که انتخابات یک واقعیت وجودی است. انتخاب بین بردگی روسیه و همکاری با اروپا خواهد بود.

نویسنده مقاله همچنین در مورد قانون "شفافیت نفوذ خارجی" صحبت می‌کند و بیان می‌کند که از قوانین مشابهی نیز در سایر کشورها برای انگ زدن به گروه‌های جامعه مدنی و سرکوب منابع مالی آنها استفاده می‌شود.

زمانی که حزب رویای گرجستان تلاش کرد قانون سرکوبگرانه "عوامل خارجی" را در اوایل سال جاری تصویب کند که بر اساس قانونی که توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تهیه شده بود، شهروندان گرجستان به خیابان‌ها آمدند تا به آنچه " قانون روسیه" می‌خواند اعتراض کنند . در نهایت، "رویای گرجستان" علیرغم وتوی رئیس جمهور بر علیه این قانون،  برنده شد و قانون به اجرا درآمد.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده هشدار داده اند که این قانون مانعی جدی برای پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا و ناتو ایجاد می کند که بدون شک یکی از دلایلی است که رویای گرجستان و حامیان روسی آن از آن حمایت می کنند.

نویسنده مقاله یادآوری می‌کند که ایراکلی کوباخیدزه ، نخست‌وزیر گرجستان، ماه گذشته تهدید کرد که اگر "رویای گرجستان" حداقل 113 کرسی در پارلمان 150 عضوی  را به دست آورد، فعالیت احزاب و ائتلاف‌های اصلی مخالف را ممنوع خواهد کرد.

او در مورد احزاب و ائتلاف های مخالف ، از جمله حزب "جنبش ملی متحد"، که توسط رئیس جمهور سابق گرجستان، میخائیل ساکاشویلی، تأسیس شد ، گفت: "در واقع، همه این احزاب یک نیروی سیاسی هستند." و " رویای گرجستان"  برای نابودی اپوزیسیون آماده می شود. در عین حال ، آقای کوباخیدزه نگفت که چگونه این کار انجام خواهد شد، اما او گفت که "حزب حاکم" ثابت خواهد کرد که مخالفان به رهبری ساکاشویلی، چگونه باعث تحریک و حمله روسیه در سال 2008 و اشغال 20 درصد از خاک خود شدند. این احتمال وجود دارد که دادستانی یا کمیسیونی از پارلمان، تحقیقات خاصی را آغاز کنند.

نویسنده مقاله همچنین می نویسد که بیدزینا ایوانیشویلی که نخست وزیر سابق گرجستان است و پشت "رویای گرجستان" قرار دارد، بارها مخالفان را جبهه در سایه ، ذیل یک توطئه جهانی نامیده است که هدف آن تصرف گرجستان است. به گفته نویسنده مقاله، این (افکار)  بازتاب هشدارهای پارانوئیدی پوتین در مورد "انقلاب های رنگی" با الهام از غرب است .

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً دو سوم مردم گرجستان بر این باورند که کشور در مسیر اشتباهی قرار دارد و زمان تغییر حاکمیت رویای گرجستان فرا رسیده است. این روحیه به‌ویژه در میان جوانان قوی است.

در 31 جولای ( 10مرداد ماه 1403) ، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که 95 میلیون دلار کمک مالی مستقیم به دولت گرجستان را در اعتراض به اقدامات ضد دموکراتیک و اظهارات نادرست مقامات گرجی مسدود می کند. پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا از حمایت داخلی قوی برخوردار است، اما اتحادیه اروپا در واکنش به عقب نشینی دموکراسی، این روند را متوقف کرده است. این واکنش ها ، تحریم های هوشمندانه و سنجیده ای در پاسخ به تمایلات استبدادی رویای گرجستان است. ایالات متحده باید  قبل از زمان انتخابات با بالا بردن صدای خود  از انتخابات آزاد و منصفانه، شمارش منصفانه آرا و احترام به نتایج  دفاع کند  . شهروندان گرجستان باید از رئیس جمهور جو بایدن و کنگره بشنوند که اجازه یک کشور تک حزبی در گرجستان را نخواهند داد. اگر ایالات متحده با کمی غفلت با وضعیت برخورد کند، دموکراسی ممکن است در گوشه ای دیگر ( که هنوز از نظر سیاسی امیدوار کننده است)  از "جهان پس از شوروی" بمیرد.

https://aktual.ge/Read/41247

کد خبر 21079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =